Kirjastoautot

Olemme toimittaneet toistasataa perinteistä linja-auton alustalle rakennettua kirjastoautoa Suomeen ja muihin Pohjoismaihin vuodesta 1983 lähtien.

Toisen polven kirjastoautot on toteutettu vakiomalliseen linja-auton koriin. 

Uusi kolmannen polven kirjastoautokonsepti

Uusi kolmannen polven kirjastoautokonsepti perustuu vakiomallisen kuorma-auton sekä nykyaikaisen elementtikorin yhdistelmään. Auton vakio-ohjaamo takaa ergonomisen ja viihtyisän työympäristön. Elementtikori puolestaan varmistaa energiataloudellisen ja monipuolisen hyötytilaratkaisun. Alusta ja kori voidaan vaihtaa toisistaan riippumatta taloudellinen vaihtoväli huomioiden.

Kirjastotila, jossa on tasainen lattia ja suorat seinät mahdollistavat monenlaiset sisustusratkaisut erilaisiin käyttötarpeisiin. Helmalaatikot tarjoavat monipuoliset säilytys-, kuljetus-, ja apulaitetilat. Kirjasto-osan ja alustan toiminnot ovat itsenäisiä sähköjärjestelmän, energiantuoton, lämmityksen ja ilmastoinnin osalta. 

Auton ohjaamon ja kirjasto-osan välillä on käyntiovella varustettu kulkuyhteys. Ohjaamon takaosassa on tilat jääkaapille, mikrolle ja kahvinkeittimelle. Ohjaamoon voidaan lisäksi asentaa istuin kolmannelle matkustajalle.

Ajoneuvo voidaan varustella erilaisiin käyttötarkoituksiin, joten käytännössä kyse on monitoimipalveluautosta. Ensimmäiset uudet mallit toimitettiin vuonna 2012.

 

Palveluauto

Kuntien koko kasvaa ja haja-asutusalueen palvelut näivettyvät, samalla ikärakenne haja-asutusalueilla ikääntyy entisestään. Vaihtoehtoina palvelutuotannon takaamiseksi kaikille ikäryhmille tasavertaisina on vanhusten kuljettaminen palvelukeskuksiin, tai palveluiden siirtäminen pyörille.

Tarjoamme uudenlaista ajatusta palveluiden ulottamiseksi asukkaiden kotikulmille palveluautokonseptillamme. Auton palvelutilassa on tilaa monipuolisten palveluiden tarjoamiselle, sisämitat ovat: 9,4 metriä pituutta, 2,4 metriä leveyttä ja 2,2 metriä korkeutta.

Auton helmakoteloissa on runsaasti kuljetus ja säilytystilaa. Helmakoteloihin sijoitetaan tarvittavat toimilaitteet, kuten esimerkiksi: Ilmastointi- ja sähköntuotantolaitteet.

Vapaa kulkeminen ohjaamon ja palvelutilan välillä on toteutettu välioven kautta. Ohjaamo on varustettavissa tarpeen mukaan lisähenkilöiden istuimilla tai vaikka minikeitttiöllä. Laajasta, vapaasta, tasalattiaisesta palvelutilasta johtuen auto voidaan varustella juuri kyseistä käyttöa varten.

Käyttötarkoituksia on useita: kirjasto, kauppa, laboratorio, hammasklinikka, terveyspalvelu, myynti, hevoskuljetus, jne.

 

Tiedusteluajoneuvo Spider

CBRN/NBC-tiedusteluajoneuvo valmistettiin Mercedes-Benz Varion alustalle. Tiedusteluajoneuvon päätehtävä on varmistaa epäilty kemiallinen, säteily- tai biologinen saaste. Ajoneuvo on varustettu laitteistolla, joka soveltuu sekä valvontaan, tarkkailuun että tutkimukseen.

Erikoisajoneuvo on suunniteltu ja varustettu toimimaan todella vaativissa ympäristöolosuhteissa

  • Käyttölämpötila-alue -40°C... +50°C, kosteus 10...90%.
  • IImanvaihtojärjestelmä: jäähdytysteho 3 – 6 kW, lämmitysteho 5 kW.
  • Sähköjärjestelmä 230 VAC 1-vaihe, 50Hz
  • Integroitu generaattori
  • NBC-suojaus operointitilassa ja ohjaamossa.
  • CBRN-näytteenottovälineistö sekä näytteiden käsittelyvälineistö.

 

 

 

Silmäpoliklinikka

Oulun yliopistolliselle sairaalalle suunniteltiin ja valmistettiin liikkuva silmäpolikliniikka. Mobiiliyksikössä suoritetaan silmäpohjakuvauksia, kuvien analysointia, näkökenttätutkimuksia ja silmänpaineenmittauksia. 

Vaunu toimii työtilana kahdelle tutkijalle ja odotus/tutkimustilana 1 – 4 asiakkalle kerrallaan. Vaunua siirretään tutkimuspaikkakuntien välillä. Vetoautona voi käyttää esim. 3500 kg:n vetokyvyn omaavaa maastoautoa tai kuorma-autoa. 

Vaunun suunnitelussa painotettiin erityisesti viihtyisää, turvallista ja ergomista työskentelytilaa työntekijöille ja asiakkaille. Vaunu on varustettu mm. ilmastointilaitteistoilla, jota voidaan säätää erikseen molemmista tiloista. Lämmitys on toteutettu vesikeskuslämmityksellä, joka toimii joko sähköllä tai kaasulla sekä ilmalämpöpumpulla. Vaunuun on asennettu kameravalvonta sekä hälytysjärjestelmä. Vaunussa on myös perutuuskamera helpottamaan vetoauton kuljettajaa.

 

Kasteluauto

Maanalaisessa kaivoksessa räjäytyksen jälkeen tunnelin "perä" pestään irtokivistä ja hiekasta ennen seinien ja katon päällystystä sementillä. Auto on varustettu korkea- ja matalapaine järjestelmillä, kauko-ohjatulla vesitykillä ja korkeapainepesurilla. 

 

Webdesign: Alfa-Tiimi, Toteutus: Lucci